Wednesday, 12 October 2016

PENGENALAN DAN PERANAN STRATEGIK HARGA


PENGENALAN

Kebanyakkan firma mengalami satu cabaran yang besar iaitu dari segi penentepan harga produk yang ingin dipasarkan. Pembentukan semula peraturan dalam sesetengah pasaran, semakin ramai pembeli yang bermaklumat, persaingan global yang sengit, pertumbuhan yang perlahan bagi sesetengah pasaran kesan dari kemelesetan ekonomi dan inflasi, dan peluang untuk firma-firma mengukuhkan kedudukan pasaran mereka. Harga merupakan unsur yang boleh mempengaruhi prestasi kewangan secara langsung dan merupakan pengaruh penting ke atas pemposisian jenama-jenama pembeli. Tingkat harga yang ditetapkan mempengaruhi kuantiti barangan yang dijual.


PERANAN STRATEGIK HARGA

Di sesetengah syarikat,harga memainkan satu peranan yang dominin dalam strategi pemasaran. Manakala dalam situasi lain, harga akan memainkan peranan yang lebih pasif. Antara panduan strategi harga dan promosi ialah sasaran pasaran, strategi pemposisian dan juga strategi produk. Di samping itu, ahli yang terlibat dengan rantaian nilai akan membantu mewujudkan julat harga yang munasabah. Apabila sebuah organisasi membentuk satu jaringan pengedaran baru, pemilihan bagi saluran dan orang-orang tengah mungkin berdasarkan strategi harga.



No comments:

Post a Comment